Koh Phangan

10. mars dro vi fra Railay og satte kursen mot Ko Phangan - klare for litt fest og moro (trodde vi). Stod opp kl.06.20, spiste en rask frokost, og stelte oss foran hotellet for å bli plukket opp, slik vi hadde fått beskjed om. Men tror du det kom noen? Neida. Vi måtte nok en gang gå lenger bort i gata for å forsikre oss om at vi kom med longtailbåten til fastlandet. Det viste seg at det var lurt. 15 minutter etterpå hadde de endelig klart å bestemme seg for hvem av båtene de skulle ta, og vi kom oss til fastlandet. Da vi kom frem dit, var det selvfølgelig ingen som sa hvor vi skulle, så vi bare gikk til enden av veien, hvor vi ble plukket opp til rafte-turen. Ca. 25 min etter ankomst, kom det en å hentet oss. Det viste seg at vi skulle gå ett lite stykke tilbake, for så å følge veien langs vannet, for å komme frem til videre transportmiddel. Hvordan i huleste skulle vi vite det? Hehe, nok et prakt eksemplar på thai-organisering. Mannen som møtte oss, tok i hvertfall sekken til Hanna - godt å se at han svettet litt. :)

Vi ble lastet inn i en minibuss, lykkelige over at vi kun var fire stykker i bilen, begynte vi å kjøre videre - ingen av oss ante hvor vi skulle eller hvor langt det var å kjøre dit. Faktisk var det bare en liten kjøretur på ca.20 min, før vi igjen måtte lasse ut bagasjen, få ny billett og bytte bil. Den nye vanen var det litt trangere om plassen, mildt sagt. Bilen hadde plass til 11 passasjerer, men vi var 12, så vi fikk en intim to timers biltur. Også kan du jo tenke deg at alle tolv hadde med seg svære sekker og kofferter - mon tro hvor vi gjorde av de? Joda, her presset de inn sekkene i alle mulige kriker og kroker av bilen, noen måtte ha de på fanget, andre måtte fint dele den lille plassen de hadde til beina. Veien gikk da til Surat Thani, to timers tur, hvor vi enda en gang måtte bytte kjøretøy, og ble lastet på en buss. Ny billett måtte vi også få. Stoppestedet var en sliten og skitten restaurant, rett ved veien, og med eksos, skyfri himmel og stekende sol, ble det 90 minutter med svette, før bussen kom. Bussturen fra Surat Thani og til Don Sak, gikk greit, og det viktigste av alt er at vi kom oss på fergen til Koh Phangan.

Flaks for oss, stod det noen fra hotellet og ventet på oss da vi ankom øya, så vi kom oss raskt og enkelt til hotellet. Deilig! De fire dagene vi har vært her, har vi bodd på "Morning Star Resort". Et kjempe fint, lite sted, med veldig hyggelig personale. Vi bodde i en bungalow rett ved vannet, og koste oss veldig med et rent og pent rom. Første dagen fikk vi leid oss scooter - 20 kr dagen per pers er ikke akkurat noe å gråte over. Var helt avhengige av å ha scooter, grunnet litt store avstander på øya, så prisen passet oss midt i blinken.

11. mars - andre dagen på Koh Phangan, stod vi opp til vanlig tid og spiste frokost. Uheldigvis var det overskyet, og før vi rakk å tenke over det, begynte det å øs, pøs regne. Great! Vi slappet derfor litt av på rommet, spilte kort, og krysset fingrene for at sola skulle titte frem. Men neida, skyene forble på himmelen, regnet stoppet heldigvis, så vi tok oss likesågodt en liten sightseeing på scooteren. (en scooter som kom opp i over 80 km/t, vel og merke).

Koh Phangan er ikke noen spesielt fin øy, den har noen få fine strender, ellers ikke noe spesielt annet spennende. Det den er mest kjent for - er det så kalte "Fullmoon-partyet" som er én gang i måned. Vi kom akkurat litt for tidlig, så vi fikk ikke med oss dette, men de har også noe som heter "halfmoon-party", som er én uke før, og én uke etter fullmoon. Siden vi hadde hørt så mye om dette før vi kom hit, tenkte vi at vi skulle prøve det ut - det skulle visst være et helt SYKT party! (Det selges singleter, shortser, t-skjorter, hatter og alt mulig tilbehør til partyet her, i tillegg til selvlysende kroppsmaling.) Enn så lenge, så vi veldig frem til party lørdag 12.mars.

Det skjedde også noe annet forferdelig ekkelt denne dagen - jordskjelvet og tsunamien i Japan. Begge to fikk klump i magen da vi hørte ordet tsunami, men heldigvis slapp Thailand unna. Vi priser oss lykkelige for det!

12. mars - tredje dagen: Denne dagen var det fint vær - endelig! Vi var derfor raske med å kle på oss og spise frokost, og bestemte oss for å dra til Haad Rin, den hotte delen av øya. Det viste seg at den ikke var så veldig hot: ingen folk, brune sandstrender med masse tang og veldig langgrunt. Det fristet veldig lite- så vi kjørte tilbake til hotellet og la oss ved bassengkanten. Mye bedre. Vi kjøpte alkohol på 7Eleven, og håpet vi kunne vorse med noen andre på hotellet. Men siden det virket som at øya var forlatt av folk, spesielt ungdommer, ble det til at vi måtte sitte alene på terrassen vår og vorse. Ettersom timene gikk, og alkoholen ikke smakte godt, bestemte vi oss for å likesågodt bare drite i å dra. Vi fikk oss heller en god natt søvn.

13. mars - fjerde dagen - var vi lei av å ikke finne på noe, så vi fant ut at vi like gjerne kunne ta oss en sightseeing med scooter2SANY0019.jpgen. Det endte opp med at vi kjørte 14 kilometer til en strand på andre siden av øya, Ao Thang Nai Pan Yai. Fin, lang sandstrand, passe m/folk, og ikke minst tittet solen frem!

14. mars - Vi hadde egentlig betalt for hotelrommet vårt frem til onsdag 16., men begynte å bli ganske greit lei av å være på øya, så vi bestemte oss for å drite i at vi mistet disse pengene, og dro heller videre til Koh Samui. Til våre store overraskelse, var båten nesten helt ny. Vi tenkte det ville være deilig med speedbåt, og kun tjue minutter båttur, men det vi ikke tenkte på, var at det var sjø. Ganske mye sjø også. Christian stakkars, satt med spy opp til halsen, men var tapper og klarte å holde seg.